maciej.rogala maciej.rogala
380
BLOG

Od czego zależy sukces w pomnażaniu oszczędności?

maciej.rogala maciej.rogala Rozmaitości Obserwuj notkę 4

victory-1019077

Kiedyś zadzwonił do mnie dziennikarz z pewnej gazety i chciał zasięgnąć mojej opinii na temat zarządzających funduszami inwestycyjnymi. Bardzo go rozczarowałem, bo powiedziałem, że nie znam żadnego. Zdziwił się. Wyjaśniłem mu dlaczego i tobie także chcę wyjaśnić.

Czy wszystkie towarzystwa funduszy inwestycyjnych oferują taką samą jakość zarządzania, zatrudniają takiej samej klasy fachowców? Oczywiście, że nie. Jednak biorąc pod uwagę mój własny interes, uzyskany rezultat z zarządzania moimi własnymi oszczędnościami, czynnik jakości zarządzania danego TFI ma mniejsze znaczenie niż…

...no właśnie, niż co?

Od czego przede wszystkim zależy twój sukces w pomnażaniu oszczędności?

Przede wszystkim od ciebie, od tego jak będziesz przygotowany do podjętej decyzji inwestycyjnej, od kierujących tobą motywacji. Tak naprawdę tylko to się liczy.

Jakie znaczenie ma to czy wybiorę TFI X zamiast TFI Y, jeżeli nie będę potrafił korzystać z oferty lepszego TFI, to znaczy zainwestuję w najmniej odpowiednim momencie, z nie do końca akceptowanego powodu i wycofam się z głęboką stratą. Jakim będzie dla mnie pocieszeniem to, że zamiast 40% straty, moja strata wyniesie „zaledwie” 30%? - bo udało mi się wybrać najlepsze towarzystwo funduszy inwestycyjnych!

Przyjmijmy, że inna osoba wybrała fundusz inwestycyjny o przeciętnych wynikach, jednak korzystała z tego funduszu i nadal korzysta w taki sposób, że jest na dużym plusie. Czy jest niezadowolona z tego, że fundusze innego TFI przyniósłby jej większy zysk? Może, ale to z pewnością nie byłby czynnik najważniejszy.

Interesują cię biografie wszystkich zarządzających funduszami, to jakie wyniki osiągali w przeszłości? Czytałeś ostatnio artykuł o gwiazdach naszego parkietu? Tak, było to bardzo pomocne i wiesz teraz do kogo się udać.

Okej. W Internecie znajdziesz całą masę portali finansowych, gdzie będziesz mógł porównywać różne fundusze i różne towarzystwa na podstawie wielu różnych kryteriów, także zatrudniania najlepszych zarządzających. Oczywiście nie jestem wrogiem takich porównań i takich rankingów.

Jednak kiedy uruchamiałem bloga ROZWAŻNI RODZICE  w kwietniu br. uznałem, że nie ma sensu powielać to co jest tak powszechnie dostępne i do pewnego stopnia fetyszyzowane.

A czy poszukiwałeś odpowiedzi na bardzo proste i ważne pytania – W jaki sposób powinienem zarządzać swoimi oszczędnościami aby osiągnąć to co jest dla mnie najważniejsze?, albo: Czy można tak zarządzać pieniędzmi, aby osiągnąć sukces w każdym scenariuszu zdarzeń?

Jeżeli tak to zdajesz sobie sprawę z tego, że odpowiedzi na te dwa proste pytania o wiele trudniej znaleźć w Internecie i to w formie wolnej od banałów w stylu: Nie wkładaj wszystkich jajek do jednego koszyka. Inwestuj na giełdzie tylko nadwyżki finansowe. Fundusze akcji są najlepszą inwestycją w długim terminie.

To banały, a często nieprawda, o czym możesz się przekonać czytając mego bloga.

Przeczytaj też:

DLACZEGO WIĘKSZOŚĆ Z NAS PONOSI STRATY

BEZPIECZNE I ZYSKOWNE STRATEGIE INWESTYCYJNE

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości